Dag 8 Jarplund - immervad pelgrimsherberg

24 juli 2023 - Skovby, Denemarken

Vannacht heb ik heerlijk geslapen. En vanmorgen een heerlijk ontbijt met een gekookt eitje en sinaasappelthee. Al mijn spullen zijn weer droog.

Er waren gister nog twee verregende fietsers aangekomen. Met het ontbijt hebben we gezellig even zitten kletsen. Zij gingen verder richting Kiel om familie te bezoeken en ik richting Denemarken.

Om 9 uur reed ik weg. Al. Gauw ben ik bij de grens. Het boekje adviseert om vlak daarna Deense kronen in te slaan en dat kan bij de geldautomaat op de tweede hoek.

Hoeveel zal ik verbruiken?? 1 kroon is 13 cent. Laat ik aar eens beginnen met 1000 kronen = 130 euro. Er wordt ook gemeld op het apparaat dat het mij 40 kronen kost om geld op te nemen. Dat is bijna 4 euro....  Het zij zo.

Een van de eerste bijzondere dingen waar ik langs kom is een internering kamp uit de tweede wereld oorlog. Erg goed bewaard, alle barakken staan er nog. Het is nu een museum. Ik ben niet naar binnen gegaan. Maar het terrein was al erg indrukwekkend met al die barakken en de wachttoren.

Daarna verder door het Deense land. Op de een of andere manier is het wat liever dan Duitsland. Misschien door dekleuren en de versieringen van de huizen.

Het weer is goed vandaag, zelfs zon! En dat blijft de hele dag zo. Wat een verschil met gister!

Onderweg doe ik wat boodschappen. Ik niet zo goed benul van de prijzen. Ik weet dat Denemarken duur is... Ach, zoveel eet ik niet... Ik pak maar gewoon waar ik zin in heb.

Yoghurt is hier lastiger. Veel soorten vruchten joyhurt zie ik. Ik zoek iets van een halve liter... Dat is lastig. Uiteindelijk neem ik maar een literpak nectarine-frambozen mee. Dan maar yoghurt als toetje én ontbijt. Yoghurt blijkt redelijk goed te bewaren zonder koeling.

Verder kijk ik naar kaas. Hebben zeecht Deense kaas? En wat is dat dan? Ik zie veel Franse kazen, gewone kaas (hooguit in wat dikkere plakken) ik neem uiteindelijk een klein pakje gewone kaas in plakken mee. Verder kom ik een tube "kalle" tegen. Ha, die ken ik nog uit Zweden: zout, smeerbaar en het is iets met visseneitjes. Ik zie het soms bij ikea liggen. Die gaat zeker mee, kijken of ik het nog steeds zo lekker vind. Dat het erg zout is, is niet zo erg met al dat zweren.

Dan koop ik nog een paar postzegels om kaarten aar de kindjes van de opvang te sturen. Achteraf bedenk ik dat ik wel heeeel veel betaald heb. Ik zoek op internet op wat er op een brief moet vanuit Denemarken.... Ongeveer € 3,65!

Oeps....

Ik ga de bon bewaren en laat hem betalen door de opvang...

Dan verder naar mijn slaapplek. Ik heb bedacht om bij een herberg van de Haervejs te slapen. Je kan je tent opzetten of binnen in de slaapzaal slapen. Het is een soort pelgrims-herberg. Lijkt me leuk en mijn tent hoef ik dan niet in te pakken..

Als ik er kom, is het een verlaten boel. De deur van de herberg is niet op slot. Het lijkt een omgebouwde schuur van de grote boerderij. Ik kijk binnen: een slaapzaal, een keukentje en 2 douches en 2 wc's. Simpelaar prima.

Ik maak een studie van de website en merk dat de herbergen (er zijn er meer van) beschikbaar zijn vanaf 5 uur tot 10 uur SMorgens. Dus wacht ik af...

Op gegeven moment komt er een jongen over het terrein met 2 honden. Ik vraag hem hoe het zit. De bedoeling is dat je betaalt in het geldkistje en je mag de gelegenheid gebruiken. Super! Ik. Ga vanavond weer in een bed slapen...

Een uurtje later komt er nog een jongen. Die wil  hier ook slapen. Hij gaat naar Noorwegen en is net begonnen met zijn tocht.

Vandaag heb ik 63 km gefietst.

1. Yolanda:
    24 juli 2023
    Wat fijn voor je dat het droog was en dat je alweer in een bed kunt slapen.
    Zo grappig om te lezen hoe het allemaal in Denemarken gaat en wat een vertrouwen hebben ze daar in de mensen, gewoon geld in een kistje doen.
    Hebben ze ook lekker knäckebröd?
  2. Marjolein:
    25 juli 2023
    Mooi dat je al in Denemarken bent. Goed gedaan. Hoe doe je met de taal? Spreken de mensen Engels?
  3. Brigitte:
    25 juli 2023
    De taal... In de winkels niet zo begrijpend kijken... En goed naar de kassa kijken wat ik moet betalen. De andere Denen meestal Engels en de fietsers afhankelijk uit welk land ze komen... En soms kom je daar wat later achter...
  4. Nan vd plaats:
    25 juli 2023
    Dat kan ik me ook herinneren van de overgang noord- Duitsland-Denemarken.: Vriendelijker sfeer. Lekker fietsweer toegewenst!