Dag 17 Arrild - Flensburg

2 augustus 2023 - Hamburg, Duitsland

De laatste dag....

Ik wordt om 5 uur wakker. Het is al licht. Het is stil in het bos. Na een tijdje hoor ik af en toe een vogeltje. Wat heerlijk zo'n stilte om me heen.

Rustig ga ik opruimen en zit even later het kabouter babietje te haken. Dan nog ontbijtje eten en om 7 uur vind ik het wel tijd om te gaan.

Op naar Flensburg. Eerst nog het laatste stuk fietsen van de route van Ribe terug naar de hoofdroute. Ca 30 km. De wind is rustig. Ik golf wat op en neer door het boerenland.

Onderweg nog een akkefietje met de rem. Een remblokje is los gaan zitten. Bij het terugzetten wil het handeltje niet terug op zijn plek. Wat zit er in de weg? Misschien een zandkorrel of zo? Ik schud, poets en blaas en opeens lukt het wel... Ik kan weer verder.

De lucht wordt weer grijzer... De regen blijft op een paar spetters na uit....

Soms breekt de lucht een beetje open en zie ik een stukje blauw..

Dan stap ik over op het laatste tukje route: een stuk van etappe 4 van de heenweg. Dit heb ik al gefietst in de andere richting. Het komt me niet bekend voor... Ik zie wel meer grijs komen in de lucht. Ik besluit flink door tefietsen. Ik heb geen zin meer in regen en ik wil naar huis. Het is genoeg geweest.

Dan komt het doorgangskamp opeens tevoorschijn. Ohja, dat herinner ik me wel.

Er is ook een wc... Handig!

Er blijkt ook een reparatiezuil voor fietsers staan. Ik pomp nog eens flink mijn banden op. Ik hoop niet té hard want de drukmeter doet het niet. Ik verzet ook eindelijk mijn zadel iets, zodat ik niet zo snel naar voren schuif.

En dan weer door, bijna bij de grens.

Dan door naar Flensburg. De route gaat eromheen, maar ik wil richting station. Waar zit dat eigenlijk? Na wat zoeken op mijn schermpje heb ik het gebonden

Hoe kom ik daar? Eerst een stuk verder deze weg volgen dan linksaf. Maar ik blijk onder die weg door tegaan.?!? Op eens zie ik verderop een fietser "de struiken indraaien". Als ik dichter bij om blijkt er een klein (stijgend) paadje te zijn met daarbij een bordje "Flensborg".

Als dit langs die weg blijft, ga ik de goede kant op... Die weg lijkt wel een snelweg... Gelukkig zit er een fietspad langs. Een heel eind volg ik deze weg. Steeds dichter naar Flensburg. Het wordt een gewone weg met een fietsstrook. Ik moet straks naar rechts en ik zit op een fietsstrook aan de linkerkant. Er was een stukje terug een stoplicht om over te steken... Ik hoop op nog een... Dan zie ik een voetgangerstunnel... Opgelost. Ik kom steeds dichter bij de stad... Hier naar rechts.... Nog 2 straten doorrijden.... Dan naar rechts en zou ik bij het station uit moeten komen... Het blijkt een klinkerstraat te zijn, ook nog deels opgebroken, maar inderdaad daar is het station.. Het is half 1 ofzo. Best snel gedaan..

Fiets mee naar binnen. Hoe werkt dat hier? Ik zie een informatie"kamertje". Een mevrouw helpt me. Ik wil graag naar huis... Naar Amersfoort. Ze begint driftig te typen.... Nee, dat gaat niet meer lukken vandaag. Ze mompelt iets van allemaal gereserveerd. Dan typt ze verder. Die trein gaat over 5 minuten. Dat haalt u niet... U kunt tot Hengelo komen. Is dat goed? Met regionale lijnen. Ik ben een beetje overvallen. Het gaat zo snel. Ik de gauwigheid zie ik dat ik dan om 23.30 in Hengelo ben. Ja die maar... Ze splitst ook nog het kaartje voor het Nederlandse deel. Dat is goedkoper begrijp ik. In totaal moet ik 61 euro betalen. Zo weinig??? En het kaartje voor mijn fiets? Die moet ook mee... Ja, ja, das ist da zu. Zeduwt me een stapel papier en in mijn hand en ik kan gaan.

Weer bij mijn fiets bekijk ik het stapeltje papieren. Ja een fiets kaartje voor 9 euro. Een 'quer-durch-land-ticket'  voor 46 euro en Bad-benthem naar Hengelo 6 euro. En een keurig reisschema met 4x overstappen.  Goed, op naar spoor 2. Ik zie nog net de trein wegrijden waarmee ik in Amersfoort had kunnen komen.

Het is maar een klein stationnetje: maar 4 sporen en alles ziet er oud uit.

Een half uur later komt de trein uit Hamburg. Er komt een enorme lading fietsen uit.. Gaan die nu fietsen in Denemarken?

Ik zet mijn fiets kaal en allenig in de wagon. Tegen de tijd dat de trein vertrekt (14.15 uur) staan er al wat meer...

Intussen heb ik contact gezocht met Timme, die nét niet meer in Enschede woont. Want wat moet ik in Hengelo om half 12 's-avonds???

En hoe ga ik avondeten regelen?

Buiten is het druilerig weer....

En ook het slapen en avondeten lost zich op. In Hamburg op het station noedels-to-go gekocht en ik ga slapen bij mijn zus Marjolein in Vasse🎉

1. Olga Mos:
    2 augustus 2023
    Jeetje je maak ook wat mee Brigitte
    Je zit nu lekker droog in de trein wel een lange zit zeg dus morgen ben je weer thuis 🏠 dus zeker de moeite waard geweest top
    Dat je het toch naar weer gedaan heb 😁👍🙏
  2. Marjolein:
    2 augustus 2023
    Jammer Vasse had ook gekund.
    Hoop dat de treinreis goed gaat. In de trein regent het in ieder geval niet.
  3. Leny Whittaker:
    3 augustus 2023
    vandaag dus weer thuis, het laatste stuk in Nederland ook weer regen vrees ik. Wat een natte vakantie.
    Hoop dat je ondanks de regen mooie herinneringen mee terugneemt naar huis.
    Je hebt het maar wel weer gedaan: een fietsvakantie door Denemarken. Ik doe het je niet na! Welkom terug in Nederland Brigitte
  4. Yolanda:
    3 augustus 2023
    👏 Goed gedaan zeg die vakantie met al die regen en allemaal onbekende dingen, wel een stuk avontuurlijker dan in een vouwwagen in Frankrijk.
    Wat fijn dat je weer bij je zus kon slapen .
    Ik ben zeer benieuwd naar je verdere verhalen.
    Welkom thuis !