Dag 16 Sønderris - Arrild stille shelter

1 augustus 2023 - Arrild, Denemarken

Vannacht heeft het weer flink geregend. En toen ik wakker werd regende het weer/nog steeds. Gelukkig niet zo hard. Maar overal stonden plassen.

Ik had 4 dakjes gezien met picknicktafels er onder. Dat leek me een goede plek voor mijn ontbijt. Dus ik heb mijn tassen voor zover mogelijk ingepakt en aan mijn fiets gehangen en op een droog moment verplaatst naar de afdakje. Er bleken twee mensen onder een van de picknicktafels te liggen. Ik hoorde later van ze dat hun tent doorsloeg en dat er water in de tent kwam en hun spullen nat werden. In de nacht zijn ze toen met wat spullen verhuisd naar het afdakje.... Niet blij....

De lucht zag er grijs uit. De voorspellingen zijn niet zo goed... De ochtend regen en eind van de middag weer...

Ik wil toch naar huis, dus laat ik maar gaan fietsen. Toen ik vertrok, leek het weer mee te vallen: af en toe wat miezer. De wind leek ook schuin van achter te komen. Ook prima.

Al gauw was ik in Esbjerg :een serieus grote stad, maar de route leidde me via wat grote lange wegen naar de andere kant. Boodschappen doen komt later wel. Dat kan ook nog in Ribe, waar ik zeker wil komen.

Een eindje verder begon het serieuzer te regenen. Ik zag een carport van een huis dat "til salg" (te koop) en duidelijk niet bewoond werd. Daar ben ik gaan schuilen. Gelukkig maar, want het heeft 20 minuten gehoosd. En ik stond lekker droog.. Toen het weer wat rustiger werd ben ik verder gegaan. Het leek wel of het ook wat helderder werd.

Even later reed ik langs een dijk met schaapjes. Dat ken ik ook van de waddendijk in Friesland. De schapen waren niet echt onder indruk: ze bleven grazen of gingen een klein stukje opzij. Het is ook duidelijk regenwormen-verhuisdag. Er staken meer regenwormen over dan slakken.

Ribe ligt wat meer in het binnenland. Dat betekend dat ik stukken wind mee had! Heerlijk! Zelfs zag ik af en toe kleine stukjes blauwe lucht verschijnen. Maar waar ik naar toe reed was er nog steeds donkergrijze lucht. De paar fietsers die ik tegen kwam hadden wel meer wind tegen, maar fietsen naar blauwe lucht toe.

Zo kwam ik tegen 12 uur in Ribe. Het is een van de oudste steden omdat de vikingen hier al een handelspost hadden. Bij de ingang van Ribe kwam ik een Lidl tegen. Daar heb ik boodschappen gedaan. Verder ben ik door Ribe gewandeld. Leuk stadje!

Er zou hier ergens ook nog een vikingcentrum moeten zijn... Ik zag geen verwijzingen. Dan maar erder met de route. Vanaf hier stap ik weer over op de Jutland-route. Die brengt me dan naar Flensborg waar ik een trein terug ga zoeken.

Toen ik net Ribe uit was, zag ik borden naar het vikingcentrum: nog 1 km. Oké, dan ga ik daar even kijken.

Het winkeltje was niet heel interessant en de toegang was 20 euro... Best een hoop geld. Voor wat?

Buiten kon ik een stukje zien van het terrein: wat viking-tenten, een houten gebouw... Zag er toch wel interessant uit. En het is heel ver weg om nog een keer naar toe te gaan. Wat is nou eigenlijk 20 euro...? Ik ben er nu toch... Oké, dan ga ik tóch naar binnen.

Eigenlijk was het heel leuk en ben ik blij dat ik naar binnen ben gegaan. Heel veel super-oude ambachten: kersen schoenen maken, een smidse, heel veel verklede viking mensen die allemaal bezig waren en dronken uit aardewerk kruikjes en heel veel ingerichte tenten met schapenvachten, boerderijen met alles wat erbij hoort. Een veld voor viking-gevechten. Een grote markt met allerlei viking spullen.

Ik heb een hele uitleg gekregen over het maken van de leren schoenen. Zo leuk!

Echt een aanrader alsje in de buurt bent.

En het weer... Dat was fantastisch. Ik liep daar in het zonnetje.

Om 3 uur vond ik dat ik wel weer verder moest. De eerst volgende camping is een kilometer of 25. Die daarna nog 35 verder. Dat is duidelijk. Het weer begon weerwat te betrekken toen ik verder reed. Weer lang stille wegen door het boerenland. Af en toe wat spetters, net genoeg voor een jas aan, maar geen serieuze buien.

Bij het kijken naar de camping had ik ook een shelter gezien, maar het was mij niet duidelijk of die op de route ligt. Nouja, eerst maar doorfietsen richting camping. Een paar km van de camping bleek dat de shelter net vóór de camping ligt. Oh, in dat geval ga ik kijken of het wat is, anders kan ik altijd nog naar de camping.

En ja hoor, gevonden 2 shelter bij elkaar en helemaal verlaten. Nu niet meer. Nu ben ik er.

Ik ga hier lekker slapen en morgen verder. Het weer ziet er voor morgen redelijk uit... Laatste fietsdag.

1. Marjolein:
    1 augustus 2023
    Leuk verhaal van het Viking centrum. Klinkt een beetje als het Archeon. Mooie afwisseling van de fietsen en nog leerzaam ook. Hier in Nederland regent het ook zeer regelmatig. Dan is op fietsvakantie toch leuker. Plezier met het laatste stukje.
  2. Leny Whittaker:
    2 augustus 2023
    Fijn dat je besloot het Vikingcentrum te bezoeken en dat je daar een mooie ervaring aan over hebt gehouden.
    Jammer van de regen... hier ook heeeel veel regen, helaas, maar4 ik zit lekker binnen.
    Wat is je algehele indruk van Denemarken als vakantie land op de fiets? Voor herhaling vatbaar?
    Goede terugreis gewenst
  3. Yolanda:
    2 augustus 2023
    Natste zomer ever dus ook daar helaas.
    Leuk die Vikingen, misschien kun je van de winter zelf schoenen gaan maken dan doe ik met je mee.
    Wat ben je toch een dappere dodo om steeds maar weer zo opgewekt voort te gaan en in je eentje de nacht door te brengen in zo’n shelter, zou niets voor mij zijn zou gaan dromen van Vikingen die middenin de nacht op mijn shelter zouden kloppen .
    Ik denk en hoop dat tegen de tijd dat je weer thuis bent de zomer aan een wederopstanding gaat beginnen