Donderdag 31 juli de Wieden

31 juli 2025 - Genemuiden, Nederland

Omdat gisteravond vlinders ging kijken, dacht ik dat ik wel wat later kon opstaan en broodjes kon bestellen voor 8.30.

Nou is dat uitslapen niet gelukt, maar de broodjes heb ik wel besteld. Dus vertrok ik wat later. Het is per slot van rekening voor vakantie...

Vandaag op weg naar de Wieden. Een moeras-natuur-rietgebied. Na wat kleinere wegen kwam ik op mooie paadjes langs watergebieden afgewisseld met moeras. Omdat de paden zo smal zijn is het passeren van tegenliggers lastig. Er zijn hier duidelijk meer mensen aan het fietsen dan bij de Waddenzee.

Op de vorige camping stond een oudere Engelsman ook op het trekkersveldje. Hij was wel grappig. Hij was in zijn eentje een tocht door Nederland aan het maken langs natuurcampeerterreinen via knooppunten.  Maar die bleken niet allemaal te kloppen. Hij had een mini tentje mee, waar zijn bagage niet bij in paste. Dus die bleef netjes gestapeld onder de picknick tafel staan. Ik kreeg nog een cakeje van hem. Hij at een potje bonen leeg met een boterham. Hij had geen zin om te komen, maar zijn brander was mee voor het kopje thee. 

Hij lag voor 9 uur in bed en was om half 7 al op. 

Ik kwam hem weer tegen in Blokzijl en later in Vollenhove. Hij had het een beetje moeilijk met de route vinden.  

Lang leve mijn gps. Dat fiets toch wel heel fijn.

Tussen Ossenzijl en Kalenberg had ik een paadje langs water met wel 80 bruggetjes.

Daarna op naar de Wierden. Het bezoekerscentrum ligt langs de route.  Leuk om daar even rond te lopen. Er was ook nog een video met informatie. 

Buiten was een vlonderpad dat ik afgewandeld ben. Met een turfhut en een turfschuur. Er groeit veel riet hier dat erg goed te gebruiken schijnt te zijn voor rueten daken. En het maaien van riet is nodig om het gebied open te houden, anders groei het in 100 jaar dicht en wordt het bos.

Daarna door naar Zwartsluis om boodschappen te doen en dan naar de camping nog 2 km verder.

Op de camping is een Canadese familie die Frans spreken met een Canades knauw. Als ik goed luister kan ik ze verstaan. Ze zijn met 4 volwassenen en 4 kinderen aan het fietsen inNederland. De vader had hier een keer gefietst met studenten en vond het een geweldig fietsland. Dus nu zijn ze met de hele familie. Ze zijn in Amsterdam, Enschede en Zwolle geweest en gaan nu naar Enkhuizen.

Ik kreeg eten van ze aangeboden. Ze hadden teveel gekookt. Zo lief.

Ik ga morgen Naar Terwolde, waar ik zaterdag een workshop wolverven ga doen met Marjolein. En lekker slapen in een bed and breakfast.

63km gefietst

2 Reacties

  1. Phyllis:
    1 augustus 2025
    Wat een leuk paadje, met 80 bruggen….wel, pittig met een volgepakte fiets! Veel plezier met de workshop!
  2. Olga Mos:
    1 augustus 2025
    Hallo Brigitte
    wat een hele onderneming en ook zo leuk om mensen te ontmoeten met leuke verhalen.
    ook leuk dat je morgen gaat wolverven heb het ook een keer gedaan in noord Holland zo leuk om te doen en dan het resultaat ervan te zien. Veel plezier morgen.